خانواده در جامعه آرمانی

اسلام محبت عمیق و صمیمی زوجین را به یکدیگر محترم شمرده و به آن توصیه کرده است و تدابیری به کار برده که این وحدت، هر چه محکمتر باشد.(۸۵۱)

استاد مطهری نظر اسلام را درباره ازدواج چنین بیان می کند:
الف: پیوند زوجیت از نشانه های وجود خداوند حکیم علیم است:(۸۴۶) و من آیاته أن خلق لکم من أنفسکم أزواجا(۸۴۷)
ب: نکاح را سنت و تجرد را یک نوع شرّ می داند.(۸۴۸)
ج: علاقه جنسی نه تنها با معنویت و روحانیت منافات ندارد بلکه من اخلاق الانبیاء حب النساء و کسانی که مانند عثمان بن ملعون فقط به روزه، نماز و شب زنده داری می پرداختند و میل به رهبانیت پیدا می کردند، سخت تقبیح شده اند.(۸۴۹)
د: کانون خانواده باید از نظر فردی، محیط کاملا آماده برای کامیابی زن و شوهر از یکدیگر باشد و از نظر اجتماعی، محیط ایجاد و تربیت نسل های آینده در پرتو عواطف پر مهر فرزند، والدین، زن و شوهر نسبت به هم باشد، که بدین وسیله عواطف اجتماعی و انسانی رشد می کنند.(۸۵۰)
ه: اسلام محبت عمیق و صمیمی زوجین را به یکدیگر محترم شمرده و به آن توصیه کرده است و تدابیری به کار برده که این وحدت، هر چه محکمتر باشد.(۸۵۱)
و: زن از نظر اسلام، امانت خداوند است در نزد شوهر: اللهم بامانتک اخذتها(۸۵۲)
ز: از نظر اسلام، زن حق خدای متعال را ادا نمی کند مگر آن که حق شوهرش را ادا کند.(۸۵۳)
ح: محصول این ازدواج، آرامش، مودت و رحمت است که با شهوت و میل طبیعی متفاوت است.(۸۵۴)
خلاصه آن که:
در جامعه آرمانی، در راه تحکیم و تقویت بنیان خانواده و جلوگیری از متلاشی شدن این واحد اجتماعی بسیار مهم سعیی بلیغ به عمل می آید. گذشته از این، در این جامعه هم تشکیل خانواده سخت مورد تشویق و ترغیب واقع می شود و هم می کوشند تا این واحد اجتماعی چنان شکل گیرد که همه اهدافی که از آن منظور است به بهترین وجه بر آورد.(۸۵۵)
گفتنی است مبانی حقوقی و اخلاقی خانواده از نظر اسلام عبارتند از:
۱٫ اصل تامین نیازهای جنسی؛
۲٫ اصل تامین نیازهای عاطفی؛
۳٫ اصل مشاوره؛
۴٫ اصل سرپرستی مرد در خانواده؛
۵٫ اصل صلح و سازش؛
۶٫ اصل حکمیت.(۸۵۶)
استاد مطهری پنج عامل علاقه به حفظ نسل، نیاز به محبت، کانون پرورش نسل ها، سازندگی جامعه و کنترل غرایز را علت انتخاب زندگی اجتماعی بیان می کند.(۸۵۷)
با تحکیم این نهاد مهم اجتماعی، افزون بر سلامت روانی زن و شوهر و تربیت صحیح فرزندان، زمینه گناه اخلاقی و جنسی از بین می رود؛ بنابراین در حدیث می خوانیم در عصر ظهور زنا از بین می رود.(۸۵۸)
می توان به این نتیجه رسید که در جامعه آرمانی مهریه های زنان از حالت غیر عادی که امروزه در جامعه وجود دارد، به مهریه کم تنزل خواهد کرد چرا که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمود: خیر الصداق ایسره.(۸۵۹) و امام صادق (علیه السلام) فرمود: اما شؤم المرأه فکثره مهرها و عقوق زوجها.(۸۶۰)
و نیز می توان گفت سن ازدواج در جامعه آرمانی از آنچه امروز – با کمال تاسف – عرف شده است پایین تر خواهد آمد، چرا که اصل ازدواج به منزله احراز نصف دین و ازدواج در جوانی به منزله احراز دو ثلث دین است:
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: اذا تزوج العبد فقد استکمل نصف الدین، فلیتق الله فی النصف الباقی.(۸۶۱)
در جامعه آرمانی، زن و شوهر تلاش می کنند یاور خوبی برای هم در مستحبات نیز باشند، به عنوان نمونه می توان به نماز شب اشاره کرد: قال رسول الله صلی الله علیه و آله: رحم الله رجلا قام من اللیل فصلی و ایقظ امرأته فصلت، فان ابت نضح فی و جهما الماء. رحم الله امرأه قامت من اللیل فصلت و ایقظت زوجها، فان أبی نضحت فی وجهه الماء.(۸۶۲)
در جامعه آرمانی مرد سعی می کند محبت خود را به همسرش اظهار کند چرا که دست پرورده مکتب اسلام، خمینی کبیر قدس سره؛ با این که مرجع تقلید و امام المسلمین است؛ قوت قلبم، محبوب عزیزم و… به کار می برد.(۸۶۳) و وقتی همسر استاد مطهری از می کند و با تاثر می گوید می ترسم یک وقت من نباشم و شما از سفر بیایید و کسی نباش که به استقبالتان بیاید.(۸۶۴)
و آخرین مطلب آن که: مرد می داند که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند: جلوس المرء عند عیاله احب الی الله تعالی من اعتکاف من مسجدی هذا.(۸۶۵) و زن می داند ما من امرأه تسقی زوجها شربه ماء: الا کان خیرا لها من سنه صیام نهارها و قیام لیلها(۸۶۶)

برگرفته از کتاب

آینده بشریت از دیدگاه شهید مطهری

نویسنده : سید سعید حسینی

دیدگاه

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: