اجر مادر در شیر دادن به فرزند خود

23 مرداد 1395 نظرات (1) بازدید :

امام صادق (علیه السلام) از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت کند که فرمود: أیما امراه دفعت من بیت زوجها شیئا من موضع الی موضع ترید به صلاحا نظرالله الیها و من نظرالله الیه لم یعذبه، فقالت ام سلمه: یا رسول الله ذهب الرجال بکل خیر، فأی شی ء للنساء المساکین؟
فقال: بلی اذا حملت المرأه کانت بمنزله الصائم القائم المجاهد بنفسه و ما له و فی سبیل الله فاذا وضعت کان لها من الأجر مالایدری أحد ما هو لعظمه، فاذا أرضعت کان لها بکل مصة کعدل عتق محرر من ولد اسماعیل، فاذا فرغت من رضاعه ضرب ملک کریم علی جنبها و قال: استأنفی العمل فقد غفر لک.(100)
هر زنی که در خانه شوهرش برای سامان دادن به امور منزل چیزی را جابه جا کند، خداوند به او نظر می کند، و خداوند به هر که نظر می کند هرگز عذابش نخواهد کرد.
ام سلمه گفت: یا رسول الله مردان تمام نیکی ها را برده اند، آیا برای زنان مسکین هم چیزی مانده است؟ پیامبر فرمود: آری هنگامی که زن باردار می شود. به سان روزه دار شب زنده داری است، که با جان و مال خود در راه خدا جهاد کند.
و هر گاه وضع حمل کند اجر و پاداشی دارد که کسی از عظمت آن آگاه نیست، و هر گاه فرزند خود را شیر دهد، به هر مکیدن نوزاد، پاداشی به او دهند برابر است با آزاد کردن بنده ای از فرزندان اسماعیل.
و هنگامی که از شیردادن فرزند خود فارغ شود فرشته بزرگواری بر پهلویش زند و گوید: اعمال خود را از سر بگیر که خداوند تو را آمرزیده است. و در روایت دیگری پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به حولاء عطاره چنین فرمود: فاذا وضعت حملها و أخذت فی رضاعه فما یمص الولد مصة من لبن أمه الا کان بین یدیها نورا ساطعا یوم القیامه یعجب من رآها من الأولین و الآخرین و کتبت صائمه قائمه… فاذا فطمت ولدها، قال الحق جل ذکره: یا أیتها المرأه قد غفرت لک ما تقدم من الذنوب فاستأنفی العمل.(101)
پس آنگاه که مادر وضع حمل کرده و شروع به شیر دادن نوزاد کند، به هر بار مکیدن شیر مادر، در روز قیامت نوری درخشان در برابرش جلوه کند و هر کس از گذشتگان و آیندگان آن را مشاهده کند به شگفتی درآید و در نامه عمل روزه دار شب زنده دار ثبت گردد… پس اگر فرزندش را از شیر گرفت خدای متعالی به او فرماید: ای زن! بدان که تمام گناهانت را آمرزیدم پس عمل خود را از سر بگیر.

 

برگرفته از کتاب :

حقوق فرزندان در مکتب اهل بیت علیهم السلام

نویسنده : محمد جواد طبسی