آیا گناه از موانع ازدواج است ؟

17 شهریور 1395 نظرات (0) بازدید :

پرسش 11: علت این که برخی از دخترهای نجیب و زیبا بدون سخت گیری در امور ازدواج موفق به ازدواج نمی شوند و سن آن ها بالا می رود، چیست؟ آیا گناه، می تواند یکی از موانع باشد؟ اگر این طور است، چرا برخی با این کار که گناه کارند، در زندگی شخصی موفق هستند؟
پاسخ:
1. چه بسا دخترانی که ظواهر و شئون اسلامی را رعایت نمی کنند و با این حال زودتر ازدواج کرده، به ظاهر انسان های خوشبختی به نظر آیند؛ ولی در باطن، خوشبخت نباشند؛ چنان که بالا رفتن آمار طلاق ها، جنجال های خانوادگی و… که اغلب بین چنین خانواده هایی رخ می دهد، گواه این مدعاست؛ خداوند متعال می فرماید: و من أعرض عن ذکری فان له معیشة ضنکا** طه/124.***؛ و هرکس از یاد من دل بگرداند، در حقیقت زندگی تنگ (و سختی) خواهد داشت.
2. برخی از گناهان به طور جدی باعث محرومیت انسان از نعمت های خداوند می شود** انفال/52-54.***.
3. بی تردید دعا و توسل انسان، تأثیر و نتیجه مثبت دارد و خداوند متعال در سوره غافر، آیه 60 دعوت به دعا کرده است. البته خداوند حکیم اگر آن چه را دعاکننده در خواست کرده، به مصلحت او باشد، به او عطا می کند وگرنه آنچه خیر دعاکننده در آن است به او عطا می شود؛ هر چند آن خیر را از خداوند نخواسته باشد.
4. از آن جا که دختران نجیب و مذهبی، نسبت به تدین و ایمان همسر خود اهمیت و ارزش قائل هستند، به سادگی با هر کسی ازدواج نمی کنند و طبیعی است تا پیدا شدن همسر مورد نظر مدتی طول بکشد.
5. خود فرد و خانواده او باید از توقعات خود بکاهند و برخی از قیدوبندهایی که رنگ شرعی ندارد، (مانند: شیربها، مهریه بسیار سنگین و…) را از سر راه ازدواج بردارند و بر اساس دستور آیه های قرآن و روایت پیشوایان معصوم (علیهم السلام) عمل کنند** برای آگاهی بیشتر از آیات و روایات ر.ک: تفسیر نمونه، آیةالله مکارم شیرازی و دیگران، ج 2، ص 364-367، دارالکتب الاسلامیة؛ المیزان، علامه طباطبایی (رحمةالله)، ج 9، ص 103-112، مؤسسه اعلمی، بیروت.***.
6. خانواده های مسلمان و مؤمن باید بیش از دیگران، به مسئله ازدواج فرزندشان اهمیت بدهند و علاوه بر دعا با معرفی دختران خوب به خانواده های دارای فرزند پسر، پشتیبانی مالی و فکری جوانان و… وظایف خود را بهتر انجام دهند.

 

 

برگرفته از کتاب

ازدواج و خانواده

نویسنده : محمدرضا حسین زاده