شان زن مسلمان به چیست

9 مرداد 1395 نظرات (0) بازدید :

من این را که زنان ما به دنبال زیادی های بی ارزش زندگی ، مثل مد ، مثل آرایش های بیشتر از اندازه لازم برای زنان ، مثل چشم و هم چشمی و رقابت  در داشتن فلان لباس یا فلان وسیله از وسایل زندگی باشند ، نمی پسندم . این چیزها کوچک تر از آن هستند که زن مسلمان ، خودش را به آنها متوجه کند (72/9/17 ) شان زن مسلمان بالاتر از این حرف هاست که اسیر زر و زیور و جواهرآلات و از این قبیل شود . نمی خواهیم بگوییم اینها حرام است ؛ می خواهیم بگوییم شان زن مسلمان بالاتر از این است که در دورانی که بسیاری از مردم جامعه ما محتاج کمکنند ، کسانی بروند پول بدهند طلا بخرند ، زینت آلات بخرند ، وسایل زندگی رنگانگ بخرند و در انواع و اقسام روش ها و منش های زندگی ، اسراف کنند . اسراف ، الگوی زن مسلمان نیست .(75/9/25)

از گوشه و کنار گاهی خبرهایی به گوش من می رسد . پوشیدن لباس فلان طور بر طبق فلان مد ، یا طلای آن طوری دست کردن ، یاتزیینات خانه ، و به قول شما دکور خانه را فلان طور عوض کردن وبا خرج روی دست مرد خانه گذاشتن ، افتخار نیست . ارزش یک زن ، به پوشیدن لباس فاخر و بر طبق آخرین مد راه رفتن ، که حتی بعضی زنان به دوخت های اروپایی رو می آورند ، نیست . اینها موهومات و پندارهای باطل است . اینکه نگاه کنیم ببینیم مثلا زن فلان آقا با این طور لباس و آرایش و پزی وارد مجلس شد ، ماهم اولا در مقابل او احساس حقارت کنیم ؛ ثانیا سعی کنیم برای رفع این حقارت ، خود را به هر قیمتی به پای او برسانیم ، اشتباه است . شما اصلا در مقابل چنان کسی نباید احساس حقارت کنید هر کس زنی را به خاطر وضع لباسش که بر طبق مد نیست ، یا طلایی که به دست و گردنش نیست ، یا ارایش فلان طوری که انجام نداده ، تحقیر کند ، خودش را تحقیر کرده است . اینها که مایه تحقیر نیست . برترین زنان دنیا کسانی نیستند که آرایش ها ومد هایشان در بورداهای (یکی از مشهور ترین مجله های مد وپوشاک جهان ) دنیا پخش شده است . بهترین آرایش ها و بهترین لباس ها ، بر چهره و تن مانکن های فروشگاه های اروپایی است . اینها خیلی ارزش دارند ؟! مانکن بدبخت بیچاره ای که باید آنجا بایستد ؛ این ارزش است ؟ بهترین آرایش ها مال خیلی از هنرپیشه های است که در دنیا ، هیچ نام نیکی ندارند .

برترین زنان تاریخ ، کسانی هستند که از خودشان خرد ، ارداه ، تصمیم درست و شخصیت انسانی نشان داده اند . یک وقت خانمی در یکی از کشور های شرق ، که نمی خواهم اسم او را بیاورم ، نخست وزیر بود . خانم برجسته ای محسوب می شد که ازقبل از انقلاب ، نخست وزیر بود و تا زمانی هم که من رییس جمهور شدم ، همین مقام را داشت . این خانم ، یکی از مقتدرترین و برجسته ترین چهره های سیاسی زنان در دنیا بود ؛ اما از لحاظ لباس و پوشش ، در کمال سادگی بود . شخصیت زن ، به تجملات نیست . خانم ها خود را درگیر رقابت و چشم و هم چشمی در زمینه لباس و آرایش و دکور و امثال اینها نکنند ؛ چون هم خود را اذیت می کنند ، هم همسرانشان را به زحمت می اندازند و هم پیش خدا رتبهای پیدا نمی کنند ؛ بلکه تنزل هم می کنند (80/7/27 )

 

 

برگرفته از کتاب خانواده به سبک ساخت یک جلسه مطول مطوی در محضر مقام معظم رهبری – صفحه 97-98