عوارض پرخوری و پرخوابی

4 مهر 1395 نظرات (0) بازدید :

پرخوری و پرخوابی مادر آبستن، ممکن است انحطاط فکری و بیماریهای جسمی و تخذیر روحیات خود و کودکش را فراهم سازد و علل و بیماریهای بیشتری آینده کودک او را تهدید نماید بنابراین والدین مسئول و متعهد توجه خاصی برای تغذیه خود در بهسازی جنین و فرزند خود داشته باشند و حتی برنامه و اندازه گیری منظمی در رابطه با خواب و خوراک مادر رعایت شود.
امام علی (علیه السلام) در فساد نفس و زیان و ضرر با پرخوری و پرخوابی چنین گوشزد می نماید:
کثرة الاکل و النوم تفسدان النفس و تجلبان المضرة(61)
زیاد خوردن و زیاد خوابیدن باعث فساد و تباهی مزاج و ایجاد بیماریها و عوارض زیانباری را فراهم می سازد. که در فوائد کم خوردن می فرماید:
قلة الاکل یمنع کثیر من اعلال الجسم.(62)
کم خوری مانع از انواع بیماریهای جسم می گردد.
پیشرفتهای علمی و تکنیک عصر حاضر در تغذیه سالم موجبات سهولت و آسانی زندگی بشریت را فراهم ساخته راهها را کوتاه، بیماران (صعب العلاج) را درمان، و رفاهیات جوامع بشری را فراوان کرده است بلی از راه تکنیک و دانش پیشرفته از چوب جنگل بیش از دویست نوع غذا تهیه و به بازار مصرف ارائه شده است ولی با تبدیل طبیعیات و نعمتهای الهی به صنایع غذائی دنیای امروز، مصنوعی بودن اغذیه و با مخلوط بمواد شیمیائی، نفتی و سایر افزودنیهای مجاز… دیگر می باشد بیماریهای جنون گاوی در انگلیس که بعلت سوء تغذیه و یا تغذیه غیر مجاز گاوها، و… موجب چنین بیماریهایی کشنده و نابود کننده گاوها و بشریت شده است و… و مسموم کردن گوشت لاک پشتهای دریائی برای نجات و جلوگیری از انقراض نوع این حیوان از دست آنهائی که لاک پشت می خورند و به بد یا خوب بودن و حلال و حرام آن هیچ توجهی ندارند. و….وابسته بصنایع غذائی دنیای تکنیک و عصر اتم و پیشرفته است. اما شما مسلمانان متعهد و مؤمن، شما خانواده های نجیب و اصیل، خود و فرزندانتان را از غذاهای بازار و خصوصاً فرآوردهای غذائی شرکتهای غربی و شرقی چندان اعتماد نکنید و اصلاً اطمینان ننمائید و این غذاهای آلوده را مورد استفاده خود و خانواده محترم خود قرار ندهید یعنی سعی کنید از غذاهای طبیعی و سالم و دور از مواد شیمیائی و مشکوک و مشتبه استفاده نمائید و از زندگی سالم و تغذیه حلال بهره مند گردید. غذای سالم مسلم است که موجبات سلامت جسم انسان را فراهم می سازد. امام علی (علیه السلام) فرمود:
بالصحة تستکمل اللذة(63)
بسبب صحت و تندرستی لذت های انسان کامل می گردد.
و آدمی که از غذای سالم و حلال تغذیه کند هم لذت او کامل می شود و هم استعدادهای خلاق و هوش و ذکاوت فوق العاده و سرشار بدست می آورد.
در استفاده از غذاهای سالم و مخصوصاً سبزیجات خوردنی، در روایتی از حضرت رضا (علیه السلام) این توصیه را بجان و دل می خریم که آن حضرت در سر سفره نشسته بود به خادمش فرمود:
اما علمت انی لا اءکل علی مائدة لیس علیها خضراء فأت بها.(64)
آیا ندانستی که من از سر سفره ای که در آن سبزی خوردنی نباشد غذا نمی خورم برو و سبزی بیاور.
خادم سبزی تهیه کرد و آورد و امام رضا (علیه السلام) غذا را با سبزی میل فرمود: در اهمیت این مسئله می دانید که امام (علیه السلام) اطلاع کافی از خواص و ویژگیهای غذا و مفاد و آثار غذاها، دارد و علم و آگاهی دقیقتر حضرت امام به آثار و فوائد غذاها و سبزیجات خوردنی درسی برای ما پیروان آن حضرت می باشد.

 

 

برگرفته از کتاب

پدر، مادر، معلم مرا خوب تربیت کن

نویسنده : سید حسین موسوی راد لاهیجی