شیر و تأثیر آن در شخصیت فرزند

23 مرداد 1395 نظرات (0) بازدید :

از مواردی که مادران می باید رعایت کنند، مسأله شیر دادن به نوزاد است علی رغم اینکه برخی به این مسأله سرنوشت ساز چندان توجهی ندارند، اسلام اهمیت فوق العاده ای برای این مسأله قائل شده است.
چه بسا پدر و مادری از هر نظر خوب و متدین هستند، اما فرزندشان منحرف می شود و وقتی علت انحرافش را ریشه یابی می کنیم با کمال شگفتی عامل آن را بی توجهی مادر به مسأله شیردادن به هنگام شیرخوارگی بچه می یابیم، و اگر مادر در همان وقت دقت و عنایت کافی می داشت چه بسا فرزندش این گونه نمی شد.
زیرا در دوران شیرخوارگی علاوه بر این که ساختمان جسمی کودک محکم می شود، ساختار روحی او نیز تکوین می یابد. و رفتار و گفتار و غذای مادر به همراه شیر در او تأثیر می گذارد. اینک به برخی از روایات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و معصومین – علیهم السلام – در مورد نقش مادر در شیر دادن به فرزند، همچنین اهمیت شیر مادر در رشد و شخصیت کودک و پرهیز از دادن شیرهای نامطلوب به خاطر آثار منفی موجود در آنها اشاره می نماییم.

 

آثار منفی شیر ناپاک

از مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری پرسیدند: چرا یکی از پسران شما از باب یخرج الحی من المیت بدین غایت شرور شده؟ فرمود: آن چیزهایی که من از او دیده ام و می بینم شما ندیده اید و بعدا خواهید دید. این فرزند همانا قاتل من خواهد بود و کسی که در پای دار من کف زنان شادی کند و تبریک بگوید. گفتند از چه رو دارای این احوال و اوصاف است؟ فرمود از آن که شیری که خورده نجس و خبیث بوده و شیردهی که او را تربیت نموده نجس و پلید بوده است.
گفتند داستان او را بیان فرمایید. فرمود: آن زمانی که در سامرا در محضر استاد بزرگ میرزای شیرازی مشرف بودم، خداوند این پسر را به من داد. مادرش بی شیر بود برای شیردادن به او ناچار به گرفتن دایه ای شدیم. بدون تحقیق زنی را برای دایگی او اجیر کرده و به تربیت او گماشتیم تا حدود دو سال او را شیر داد بعد معلوم گردید که آن زن ناصبی و از خوارج بوده و دو سال شیر ناپاک به او داده است. نجس و حرام مجهول هم تأثیر خود را می گذارد.(107)

 

حقوق فرزندان در مکتب اهل بیت علیهم السلام

نویسنده : محمد جواد طبسی