تاثیر ماهواره به روی کودکان

8 مرداد 1395 نظرات (0) بازدید :

پسر 12 ساله ام به منزل یکی از نزدیکان می رود که از ماهواره به شکل نادرست استفاده می کنند . آیا این گونه ارتباط ها روی فرزندم اثر نامطلوب خواهد داشت ؟

بدون تردید ، محیط بر روح و روان انسان اثر می گدارد

امام علی (علیه السلام ) فرمود

آن گاه که زمان (= محیط) پلید شود ، فضیلت ها از بین خواهد رفت .

اگر محیط نامناسب ، با استفاده نادرست از ماهواره همراه شود ، بدتر خواهد بود . برخی از آثار منفی ماهواره بر نوجوان ، فساد و تحریک های جنسی ، توهین به ارزش های دینی (پیامبر اکرم صلی الله علیه واله ) ، ارزش های شیعی ( امام حسین و امام مهدی علیه السلام ) ، تفسیر های انحرافی از قرآن و …است .

نشانه این تاثیرهای منفی ، شبهه هایی است که برای نوجوانان ایجاد می شود و در قالب پرسش های فراوان خود را نشان می دهد .

تاثیر محیط ، به ویژه بر ابتدای نوجوانی (12 تا 14) به سبب بروز غریزه جنسیر صورت مقاو و زمینه شکل گیری شخصیت ، افزون تر است .

1- زمینه حضور فرزندتان را در چنین محیطی به طور غیر مستقیم از بین ببرید . برای این هدف از راهکارهای ذیل استفاده کنید :

الف :ارتباط او را با خانواده های خوب ، بیشتر کنید ( اگر فرزندتان به امور منفی گرایش دارد ، طبیعی است که ارتباط با خانواده های مذهبی را بر نمی تابد ؛ بنابر این ، بهتر است ابتدا ، ارتباط او را با خانواده های سالم – گرچه چندان مذهبی نباشند – برقرار کنید و بعد به تدریج او را با خانواده های مذهبی آشنا سازید .

ب: امکانات جداب و حلال ( رایانه ، الکترونیک ، گرافیک ، لوح های فشرده صوتی – تصویری مناسب  ، رمان های جداب ارزشی ، امکانات ورزشی و …) را در منزل برایش فراهم کنید .

2- در صورت مقاومت و اصرار بر حضور در آن محیط نامناسب ، شما نیز با او همراه باشید تا بتوانید به طور نامحسوس کنترلش کنید .

3-در موقعیت های عاطفی به طور غیر مستقیم درباره اثر نامطلوب محیط نامناسب و دوست ناسالم به او آگاهی دهید .

مکن است نوجوان شما در برابر هشدار شما بگوید که از دوست و محیط نامناسب اثر نمی پذیرد . در پاسخ او بگویید که سیب های سالم ، کنار یک سیب گندیده می گندند

انسان در صورتی از محیط های آلوده اثر نمی پذیرد که پایه های ایمانی اش محکم شده باشد . شخصیت های مومنی چون شهید صیاد شیرازی ، شهید علیرضا بابایی ، مرحوم اقبال لاهوری و … در غرب تحصیل کردند ؛ اما اثر نپذیرفتند .

اقبال لاهوری می گوید : سال ها در کوره تعلیمات غربی به سر بردم ؛ ولی مانند ابراهیم که از آتش نمرود سالم بیرون آمد ، من هم با فکر سالم جان به در بردم .

 

برگرفته از کتاب نسیم مهر 2 صفحه 149 الی 150