حکمت روز معلم و چند درس از زندگی استاد

26 فروردین 1397 نظرات (0) بازدید :

حضرت آیت الله مصباح یزدی با بیان این که در نظام جمهوری اسلامی باعث افتخار است که روز معلم، روز شهادت یک معلم نمونه می باشد، معتقد است: ارائه یک الگوی شایسته برای همه معلمین کشور نقش بزرگی در سازندگی آن ها دارد و قرآن کریم این درس را به ما می دهد که در زندگی، الگوی شایسته انتخاب کنیم. آن گاه نکاتی را از وجه این نامگذاری بیان می کند:
اولا: در تاریخ معاصر ما، معلمی که در علم و عمل، در علوم اسلامی و غیر اسلامی جامعیت داشته باشد و وظیفه معلمی خود را در حوزه و دانشگاه به نحو احسن ایفا کرده باشد، بهتر از استاد شهید، علامه بزرگوار، فیلسوف عالی مقام حضرت آقای مطهری نبود. استاد مطهری در انتخاب درس، کیفیت تبیین درس، کیفیت برخورد با دانشجو و صاحب نظران دیگر، کم نظیر بود.
ثانیا: افزون بر آن که یک معلم شایسته و کامل بود، امتیازات روحی و اخلاقی فراوان داشت که مهم ترین آن ها این بود که به خوبی شناخته بود مهم ترین نیاز جامعه چیست که باید ارضاء و اقناع شود. در موقعیتی که با عقاید و ارزش های اصیل اسلام مبارزه می شد، استاد مطهری وارد دانشگاه شد و در مقام استادی، بهترین خدمات را در آن عصر به این کشور انجام داد. افراد متدینی که امروز در پست های وزارت، نمایندگی مجلس و… برای اسلام تلاش می کند، غالبا – اگر نگوییم همه – دست پرورده استاد مطهری، دکتر بهشتی، دکتر مفتح و دکتر باهنر بودند که پیشگام همه، استاد مطهری بود، که با رفتار و درس ها و بیان متقن و برهانی خود، نسل جوان آن روز را با عقاید و اندیشه های اسلام آشنا کرد. استاد مطهری این خلأ فرهنگی کشور را شناخت و با شجاعت و فداکاری تمام و گذشت از مزایا و تحمل سختی ها، این وظیفه را به نحو احسن انجام داد.(51)

2 – 4 – 1. چند درس از زندگی استاد

به نظر آیت الله مصباح یزدی، از بهترین راه های شاد کردن روح استاد مطهری آن است که از سیره رفتاری ایشان الگو بگیریم به عنوان مثال:
1. او عطش و شوق عجیبی برای رسیدن به کمال داشت که در دو عرصه علم و فضیلت و معنویت تبلور می یافت.
2. او از معدود افرادی بود که از همه بخش های اسلام آگاهی داشت و ارتباط مستقیم و سازمانی این بخش ها با یکدیگر را درک می کرد.
3. او با وجودی که از نظر بینش به اسلام، جامع بود؛ ولی در عمل، برای ورود به فعالیت های اجتماعی در حدود سال 1330 فکر و مطالعه کرد و خطر آن روز را که رواج تفکر مارکسیسم بود احساس کرد و در خدمت مرحوم علامه طباطبایی اصول فلسفه و روش رئالیسم را شرح کرد، سپس در کشورهای دیگر، افرادی از جمله مرحوم استاد سید محمد باقر صدر رحمة الله علیه اقتباس کردند. استاد مطهری می توانست یک مرجع تقلید برجسته شود؛ ولی وظیفه خود را در سنگری دیگر تشخیص داد که اگر کارهای مطهری نبود، میلیون ها نفر مارکسیست می شدند.
4. قاتل استاد مطهری، جرم استاد را شهید نگفتن به دکتر شریعتی می دانست. با مطالعه مکرر آثار ارزشمند استاد مطهری، خود و دیگران را از خطر التقاط و قرائت های مختلف از دین و انحراف در عقاید و اخلاق، مصون سازیم.(52)

برگرفته از کتاب

آینده بشریت از دیدگاه شهید مطهری

نویسنده : سید سعید حسینی