چگونه هنگام ظهور امام زمان علیه السلام، در صف بیعت کنندگان او قرار می‌گیریم؟

22 فروردین 1397 نظرات (0) بازدید :

پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): پرسش باید این باشد که چگونه می‌توانیم در صف شیعیان و منتظران او قرار گیریم؟

شاید آدمی در ناخودآگاه ذهن خود، بیشتر مایل به شنیدن و تصور مسائل و اتفاقات خارق العاده باشد، اما اتفاقات ظهور، با تمام عظمتش چنان روان اتفاق می‌افتد که تعجبش بیش از خارق العاده‌هایی است که اکنون می‌خوانیم و می‌شنویم.

  • – اگر به احادیث مربوط به عصر ظهور دقت کنید، احادیثی وجود دارد مبنی بر این که در آن زمان، هر کسی در هر گوشه‌ی دنیا که باشد، می‌تواند با نگاه کردن به کف دستش، با هر کس در هر گوشه‌ی دنیا که می‌خواهد ارتباط مستقیم برقرار نماید و حتی او را ببیند و با او سخن بگوید!
  • – گذشتگان در احادیث می‌خواندند که در عصر ظهور، هر کسی که سؤالی داشته باشد، با نگاه کردن به کف دستش، پاسخ یا فرمان را می‌یابد. آیا امروزه این تعجب دارد؟!

این احادیث تا همین پنجاه سال پیش، خیلی عجیب و غریب به نظر می‌رسد و تصورش هم بعید بود و هم توأم با خیالات! اما امروز شاهدیم که در دست هر کسی یک گوشی تلفن همراه وجود دارد و به سهولت این کار را انجام می‌دهد.

  • – گذشتگان در احادیث می‌خواندند و تعجب می‌کردند که در عصر ظهور، بانوان در خانه مجتهد می‌شوند؛ اما امروزه نیز دانشگاه‌های غیر حضوری بسیاری داریم و هیچ تعجب نمی‌کنیم.
  • ●●- یکی از شیعیان، از امام صادق علیه السلام پرسید: «بسیار مایلم بدانم که اگر در عصر ظهور ایشان بودم، چگونه می‌بودم»؟! ایشان بسیار کوتاه، اما جامع فرمود: «همانگونه که اکنون هستی»!
  • – این پاسخ، دو وجه بسیار مهم دارد: اول آن که مخاطب را متوجه کند که تو اکنون نیز در عصر امام زمان خود هستی، او را می‌بینی و در حال صحبت با او هستی؛ خب بنگر که چگونه هستی و چه می‌کنی؟» – دوم آن که به او بفهماند: نه تنها چگونگی اوضاع خودت در آن عصر را می‌توانی با اکنون خود بسنجی و بفهمی، بلکه حتی از وضعیت فعلی خود می‌توانی بفهمی که در آخرت چگونه و کجا خواهی بود « إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ ». پس به خودت دقت کن و تلاش کن تا با علم، معرفت، عقلانیت، بصیرت، خودسازی، عبادت فردی و اجتماعی، استغفار و توبه و شکر و برخورداری از کمالات لازم، از قابلیت نصرت دین خدا و امام زمانت برخوردار گردی!

یاران حضرت امام مهدی علیه السلام:

همگان می‌دانند که از یک سو ظهور، و سپس قیام، و سپس جهاد و مقابله با نظام سلطه، ظلم و استکبار جهانی و سپس استقرار حکومت جهانی به رهبری امام معصوم علیه السلام، مراحل گوناگون دارد و از سویی دیگر چگونگی پیوستن شیعیان، اصحاب و یاران آن حضرت علیه السلام، و سپس سایر افراد و اقوامی که به ایشان می‌پیوندند، مراتب و مراحل گوناگونی دارد و همه اتفاقات یک دفعه رخ نمی‌دهد.

313 تن:

طبق موثق‌ترین احادیث، تعداد یاران اولیه، 313 تن می‌باشند، به تعداد یاری کنندگان طالوت در برابر جالوت و نیز به تعداد اصحاب جنگ بدر می‌باشند.

بدیهی است که این افراد [از مرد و زن]، از نوادر زمان هستند که از قابلیت همراهی با ایشان برای قیام و حکومت جهانی برخوردار می‌باشند. آنها وزراء، فرماندهان و کارگزاران اصلی ایشان هستنند. چنان که از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده:

« وَ لَهُ رَجالٌ اِلهُیّون یـُقـیـمـُونَ دَعْوَتَهُ وَ یَنْصُرُونَهُ، هُمْ الوُزَراءٌ لَهُ، یَتَحَمَّلُونَ اَثْقُالَ المَمْلَکَةِ عَنْهُ، وَ یُعینُونَهُ عـَلی مـا قـَلَّدَه اللّهُ » (ابن عربی، بی تا، ج3، 327)

ترجمه: و برای او مردانی الهی هستند که دعوتش را اقامه و او را یاری می‌کنند، آنها وزیران ایشان هستند، امور سنگین مملکتی (کشوری و لشکری) را عهده‌دار خواهند بود، و ایشان را در آن چه خدا بر عهده‌اش گذاشته، یاری خواهند نمود.

طبق برخی از احادیث، امام زمان علیه السلام، در جایی به نام «ذی طوی»، منتظر جمع شدن این تعداد می‌شوند و سپس به سوی کعبه‌ی معظمه رفته و ظهور می‌نمایند.

در میان این افراد، انبیایی چون حضرات مسیح، خضر، ادریس، یوشع بن نون، دانیال، یونس … علیهم السلام و بزرگانی چون سلمان فارسی، مالک اشتر، عبدالله بن شريک عامری، مفضل بن عمر … و بانوانی چون: سمیه (مادر عمار و یاسر و اولین زن شهید در اسلام)، قنواة دختر رشیدهجری و … وجود دارند (تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۱۱۲) و برخی دیگر معاصرند.

حضرت امام صادق علیه السلام به مفضل فرمودند: «تو و چهل و چهار نفر با«قائم»خواهید بود تو سمت راست «ایشان»به امر و نهی مشغول می‌شوی.مردم در آن روز بیش از امروز از تو فرمان می‌برند.‌» (جامع الرّواة:۳۰۸/۱).

گروه‌های بعدی:

پس از انتشار خبر ظهور، مردم گروه گروه به ایشان می‌پیوندند و حرکت آغاز می‌گردد. طبق احادیث و اخبار وارده، گروه اول کمتر از ده‌هزار نفر نمی‌باشد و اکثر آنان جوانان مؤمن، متقی، ولایت‌شناس و رزمنده هستند. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:

« أصحابُ المَهدِيِّ شَبابٌ لا كُهولٌ فيهِم إلاّ مِثلَ كُحلِ العَينِ وَالمِلحِ فِي الزّادِ وَأقَلُّ الزّادِ المِلحُ » (الغيبة للطوسي : ص 476 ح 501)

ترجمه: یاران مهدى (عج الله تعالی فرجه) جوان هستند؛ و كهن‌سالان در ميان آنان اندکند، مانند سرمه در چشم و نمك در زاد و توشه، كه كمترين قسمت توشه، نمك است.

امير مومنان ( ع ) مى‌فرمايند‌: « مهدى حداقل با لشكر دوازده هزار نفرى و حداكثر پانزده هزار نفرى ظهور مى‌كند‌. رعب و ترس از نيروى نظامى او‌، پيشاپيش سپاهيانش در حركت است. هيچ دشمنى با ايشان روبه رو نمى‌شود‌، جز اين كه شكست مى‌خورد‌. آن حضرت و سپاهيانش در راه خدا به سرزنش كسى نمى‌‌انديشند … » . ( ابن طاووس ، ملاحم ، ص 65 )

«إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلَائِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْنَاقِ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ» (الأنفال، 12)

ترجمه: هنگامى كه پروردگارت به فرشتگان وحى مى ‏كرد كه من با شما هستم پس كسانى را كه ايمان آورده ‏اند ثابت‏قدم بداريد به زودى در دل كافران وحشت‏ خواهم افكند پس فراز گردن‌ها را بزنيد و همه سرانگشتانشان را قلم كنيد.

*- آری، در آن روز، اندیشه‌ها، نقشه‌ها، استراتژی‌ها و فتنه‌ها همه ناکار می‌گردد و سرانگشتانی که در جنگ سرد ماشه‌ها و دگمه‌های می‌فشارند و در جنگ نرم، با قلم مردمان را به انحراف می‌کشانند، همه ناکارآمد می‌گردند.

*- پس از آن [به لحاظ ترتب و نه حتماً طول مدت زمانی]، مردمان گروه گروه در دسته‌های صدهزار نفری، کمتر و بیشتر، به ایشان می‌پیوندند.

چگونگی پیوستن:

در مورد چگونگی پیوستن نیز به دنبال حوادث عجیب و قریب نباشیم، اگر چه ممکن است در مواردی اموری چون طی الارض و … برای برخی که لازم باشد، واقع شود.

یک – کسی نمی‌داند که ظهور در چه زمانی اتفاق می‌افتد و حرکت به سمت کوفه که مردمان در حین آن می‌پیوندند، در چه زمانی و چگونه خواهد بود؟

شاید ظهور و این حرکت، در زمانی اتفاق افتد که گروه کثیری از مسلمانان [به ویژه منتظران] در نزدیک ایشان و یا همان محدوده “جمع” هستند. به عنوان مثال: در زمان حج تمتع، عمره، ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر، عاشورا یا ایام اربعین که میلیون‌ها نفر عازم نجف، کربلا و کوفه هستند و مسیرهای مکه، مدینه و بصره و … نیز مملو جمعیت مشتاقان ظهور می‌باشد.

در حدیث تصریح شده که این ده تا پانزده هزار نفر اولیه، بین یک شب تا صبح به ایشان می‌پیوندند.

امام صادق علیه السلام: « بَينا شَبابُ الشّيعَةِ عَلى ظُهورِ سُطوحِهِم نِيامٌ إذ تَوافَوا إلى صاحِبِهِم في لَيلَةٍ واحِدَةٍ عَلى غَيرِ ميعادٍ فَيُصبِحونَ بِمَكَّةَ » (الغيبة للنعماني : ص 316 ح 11)

ترجمه: هنگامى كه جوانان ، شبانگاه بر پشت بام ها در خواب اند ، به ناگاه ، بدون وعده قبلى‌، در يك شب‌، گِرد صاحب خود جمع مى شوند و صبحْ هنگام در مكّه خواهند بودو ما می‌دانیم که امروزه نه تجمع ده هزار مؤمن در یک محل (مکه، مدینه …) امر عجیب و غریبی است و نه پیوستن مردمان از ایران، فلسطین، عراق، سوریه، لبنان، مصر، یمن … (منطقه) در بین یک شب تا صبح، ناشدنی می‌باشد.

دو – معنای پیوستن، الزاماً این نیست که ایشان در یک نقطه‌ای می‌ایستند و صدها میلیون و یا میلیاردها نفر انسان، می‌روند دور ایشان جمع می‌شوند! بلکه پیوستنی مانند پیوستن امروز اهل ولایت و اهل انتظار می‌باشد؛ اگر چه با امدادهای غیبی و یا وسایل ارتباطی و … توفیق یابند امام خود را به صورت مستقیم ببینند. بالاخره این 313 تن، به نقاط دور و نزدیک جهان اعزام می‌گردند و مردمان با پیوستن به آنها، به امام زمان علیه السلام می‌پیوندند. مانند پیوستن مسیحیان جهان، به ویژه در غرب (اروپا و امریکا) به حضرت مسیح بن مریم علیه السلام.

کار امروز را به فردا میفکن:

« إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ » (الصف، 4)

ترجمه: محققا خدا دوست مى‏دارد كسانى را كه در راه او صف کشیده به كارزار مى‏ايستند (چنان که گويى) بنيانى ساخته شده از قلع (سرب)اند (محکم و نفوذ ناپذیرند).

پس، مهم این است که هم اکنون به ایشان بپیوندیم، هم امروز از یاران و سربازان ایشان باشیم، همیشه در نصرت دین خدا [با خودسازی و جامعه‌سازی] بکوشیم، همیشه در صف مجاهدین واقعی اسلام، در جبهه‌های نبردهای سخت و نرم، در سپاه و رکاب ایشان قرار گیریم. چنان که هم امروز در دعاهایی چون دعای صبحگاهی “عهد”، از خداوند متعال چنین مسئلت می‌نماییم:

«اللَّهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هَذَا وَ مَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي عَهْدا وَ عَقْدا وَ بَيْعَةً لَهُ فِي عُنُقِي لا أَحُولُ عَنْهَا وَ لا أَزُولُ أَبَدا»

ترجمه: خدايا در صبح اين روز و تا زندگی كنم از روزهايم، براى آن حضرت بر عهده ام، عهد و پيمان و بيعت تجديد مى كنم، كه از آن رو نگردانم، و هيچ گاه دست برندارم.

«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّينَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِينَ إِلَيْهِ فِي قَضَاءِ حَوَائِجِهِ [وَ الْمُمْتَثِلِينَ لِأَوَامِرِهِ ] وَ الْمُحَامِينَ عَنْهُ وَ السَّابِقِينَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ».

ترجمه: خدايا مرا، از ياران و مددكاران و دفاع كنندگان از او قرار ده، و از شتابندگان به سويش، در برآوردن خواسته هايش، و اطاعت كنندگان اوامرش، و مدافعان حضرتش، و پيش گيرندگان به جانب خواسته اش، و كشته شدگان در پيشگاهش.

در چنین شرایطی، ظهور چه زمانی خواهد بود و اگر ما زنده بودیم، چگونه به ایشان بپیوندیم و …، موضوعی نیست که بتوانیم راجع به آن فکر و برنامه‌ریزی نماییم. اگر امروز به تکلیف عمل نماییم، آن روز نیز به تکلیف عمل خواهیم نمود، انشاء الله.

أللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُم وَ عَجِّلْ لِـوَلیِّکَ الْفَرَج.

 

مشارکت و هم‌افزایی (سؤال به همراه نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)

پرسش – چگونه هنگام ظهور امام زمان علیه السلام، در صف بیعت کنندگان او قرار می‌گیریم؟

http://www.x-shobhe.com/shobhe/9136.html