حال که طرز نماز خواندن شیعه با سنی متفاوت است، آیا خود پیامبر (ص) چگونه نماز می‌خوانده است؟

25 آذر 1396 نظرات (0) بازدید :

پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):

ابتدا به این نکته‌ی مهم باید توجه داشت که چه در میان اهل تشیع و چه در میان اهل تسنن، کسانی که درس فقه نخوانده و به درجه‌ی اجتهاد نرسیده و فقیه نشده‌اند، در احکام باید از فقه خود تبعیت نمایند، مگر در مواردی که علم یافته و امر بر آنان روشن و مسجل شده است. چنان که وجوب نمازهای یومیه، یا تعداد رکعات آن، بر همه مسلم است و به رغم آن که از احکام می‌باشد، کسی در این احکام از مجتهد و فقیهی تقلید نمی‌نماید.

بنابراین، تفاوت‌های فقهی در احکام، مسئله‌ای است که باید فقها به آن بپردازند، نه این که در فضای مجازی طرح شده و به چالش کشانده شوند که البته همیشه مقصود، چیز دیگری [مانند تشدید اخلاف یا بدبینی نسبت به مسلمانی یک دیگر و …] بوده است.

الف – اما در پاسخ این که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، چگونه اقامه‌ی نماز می‌نمودند؟ دو راه بیشتر وجود ندارد، یا باید کسی خودش دیده باشد، یا اگر ندیده، به گفتار و شهادت کسی که دیده و خودش انسان علیم، حکیم، مؤمن، متقی، موثق و صدیقی می‌باشد، رجوع نماید.

بنابراین، هم شخصیت‌هایی چون امیرالمؤمنین، فاطمه الزهراء، امام حسن و امام حسین علیهم السلام ایشان را درک کردند و چگونگی اقامه‌ی نمازشان را دیده‌اند و هم برخی از صحابه. پس تکلیف روشن است.

ب – شاید بتوان گفت مهم‌ترین تفاوت شکل نماز شیعه و سنی، در همان باز بودن یا بستن دست‌ها به هنگام قیام می‌باشد.

دستور تکتف (بستن دست در نماز)، توسط خلیفه دوم (عمر) صادر گردید. پس برای هر کسی این پرسش مطرح می‌شود که مردم تا آن زمان چگونه نماز می‌خواندند. اگر رسول خدا صلوات الله علیه و آله نیز دست بسته نماز می‌خواندند، پس این دستور جدید چه جایگاهی داشت؟!

ج – عمر نیز نگفته است که ایشان چنین نماز می‌خواندند، بلکه دستور داد از این به بعد، اینگونه که من می‌گویم نماز بخوانید!

د – دست روی دست گذاشتن در موقع نماز در هیچ یک از مذاهب اسلامی واجب نیست. شافعی، حنفیه و حنابله تکتف را مستحب می‌دانند و مالکیه دست باز بودن را بهتر از دست بسته بودن می‌دانند (الفقه علي المذاهب الخمسه , مغنيه , ص 109)، و البته امامیه (تشیع) تکتف را مبطل نماز می‌دانند. بدیهی است اگر فقهای اهل سنت، سند محکمی دال بر سنت رسول خدا (ص) بودن تکتف داشتند، آن را واجب اعلام می‌نمودند و نه مستحب. و حکم عقل و شرع این است که اگر امری در فقهی مستحب بیان شد و در حکمی واجب، مسلمان واجب را رعایت نماید.

  • – بنابراین، نظر به این که تکتف (بستن دست) یا برخی تفاوت‌های دیگر در اذان و نماز را خلیفه‌ی دوم دستور داد و نه تنها هیچ سندی، بلکه هیچ ادعایی هم نشد که این سنت رسول الله صلوات الله علیه و آله می‌باشد؛ معلوم می‌شود که ایشان همانگونه اقامه نماز می‌نمودند که اهل بیت علیهم السلام اقامه نموده و احکامش را به ما آموخته‌اند.
  • – مسلمانان اهل سنت نیز (اگر چه اغلب نمی‌دانند) اما مجبور نیستند که دست‌های خود را در نماز ببندند، چرا که خودشان می‌گویند: «مستحب است»، و برخی در نمازهای واجب یومیه، مکروه نیز بیان داشته‌اند. مضافاً بر این که مجبور نیستند بین چهار خلیفه، حتماً به خلیفه دوم اقتدا نمایند، می‌توانند به خلیفه‌ی چهارم و آخرین خلیفه‌ی خود (امیرالمؤمنین علیه السلام) اقتدا نمایند که دیگر هیچ اختلافی در صورت نماز نیز باقی نماند. انشاء الله

 

مشارکت و هم‌افزایی (سؤال به همراه نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)

حال که طرز نماز خواندن شیعه با سنی متفاوت است، آیا خود پیامبر (ص) چگونه نماز می‌خوانده است؟

http://www.x-shobhe.com/shobhe/8972.html